Konference ČPdS
Konference
Klima současné české školy
a
Sjezd České pedagogické společnosti
14. – 15. ledna 2003
Pedagogická fakulta Univerzity Palackého
Katedra pedagogiky s celoškolskou působností
Olomouc
Místo konání
aula PdF UP, Žižkovo nám. 5 – přízemí budovy, Olomouc
Spojení na PdF UP:
- z autobusového nádraží tramvají číslo 4, směr Nová ulice – přes město, vystoupit na třetí zastávce s názvem Žižkovo nám.,
- z vlakového nádraží tramvají číslo 2, 4, 6 – směr buď Neředín nebo Nová ulice, vždy tzv. přes město, vystoupit na druhé zastávce s názvem Žižkovo nám.,
- před budovou fakulty je možno parkovat.
Program
14. ledna 2003
9:00–10.00 | Prezence účastníků konference |
10:00 | Zahájení konference, úvodní koncert |
10:30–13:00 | Rokování v plénu |
14:00–17:15 | Práce v sekcích |
Společenský večer |
Malý úvodní koncert
pro účastníky konference České pedagogické společnosti Klima současné české školy
14. 1. 2003 10:00–10:15
- J. Stanley, anglický barokní mistr
Slavnostní fanfára pro trubku a varhany - B. Martinů, jeden z nejvýznamnějších českých autorů 20. století
Vyletěl ptáček z cizí krajiny (z Písniček na jednu stránku) - Z. Fridrich, v letech 1962 až 1992 vyučoval na katedře hudební výchovy PdF UP, upravil desítky písní
Páslo děvčátko páva (hanácká píseň) - G. Finger, narozen okolo 1660 v Olomouci
Sonata d moll pro flétnu a varhany (výběr částí)
Martin Zajíček – trubka,
posluchač 4. ročníku oboru pedagogika – hudební výchova
Ondřej Doležal – zpěv,
sólista opery Moravského divadla v Olomouci
Petra Nedbalová – flétna,
posluchačka 4. ročníku oboru pedagogika – hudební výchova
Mgr. Květa Fridrichová-Raueová – varhanní doprovody
vyučující katedry hudební výchovy PdF UP
Hlavní referáty
Jednání řídí: Antonín Bůžek, Ph. D.
- doc. PhDr. Helena Grecmanová, Ph.D.
Klima současné školy - prof. PhDr. Jaroslava Pešková, DrSc.
Společenské determinanty školního klimatu - prof. PhDr. Jiří Mareš, CSc.
Biologické a psychologické zřetele utváření školního klimatu - PhDr. Jiří Prokop, Ph.D.
Kritika a mýty současné školy - Mgr. Martina Budínská, Ing. Marie Kalábová, PaedDr. Michal Kolář
Sociální klima v prostředí základních škol ČR
Sekce 1
Školní klima z pohledu účastníků procesu výchovy a vzdělávání
Učebna P5 v přízemí fakulty (od vrátnice doprava)
Jednání řídí: doc. RNDr. Danuše Nezvalová, CSc., doc. PhDr. Helena Grecmanová, Ph.D., doc. PhDr. Libuše Podlahová, CSc.
14:00–15:30 | |
Mgr. Vlastimil Čiháček, doc. PhDr. Rabušicová, Mgr. Kateřina Emmerová | Otevřenost české školy vnějším vztahům jako součást školního klimatu? |
PaedDr. Ludvík Eger, CSc. | Sebeevaluace klimatu školy v rámci evaluace její kultury |
Mgr. Petr Novotný, Ph.D., doc. PhDr. Milan Pol, CSc., Mgr. Lenka Hloušková, Jiří Zounek, Ph.D. | Je kultura české školy kulturou dospělých? Hlavní aktéři školního života očima ředitelů. |
Anna Kudelová | Tvorba bezpečného sociálního klimatu ve škole podporující zdraví |
Mgr. Michaela Prášilová, Ph.D., doc. PhDr. Otto Obst, CSc. | Participace pracovníků školy na jejím řízení |
PaedDr. Marie Rojková | Ředitel základní školy a jeho vliv na klima školy |
15:45–17:15 | |
PaedDr. Helena Šimíčková | Vliv celkového klimatu školy na přijetí integrovaného vyučování |
PhDr. Danuše Matýsková | Pohled rodičů na spolupráci se školou – srovnání programů Základní škola a začít spolu |
PhDr. Petr Havelka, prof. PhDr. František Man, CSc. | Motivace a utváření klimatu třídy |
PaedDr. Marta Rybičková | Klima třídy z pohledu žáků a třídního učitele |
Mgr. Lenka Dokonalová | Evropské jazykové portfolio a jeho vliv na klima školní třídy |
PhDr. Marie Linková, Ph.D. | Klima školní třídy a některé jeho determinanty |
Sekce 2
Teoretické problémy školního klimatu – přínos vědních oborů k výzkumu a tvorbě školního klimatu
Učebna P2 v suterénu budovy, u vrátnice vpravo dolů po schodišti
Jednání řídí: doc. PhDr. Milena Kurelová, CSc. a doc. PhDr. Otto Obst, CSc.
14:00–15:30 | |
PhDr. Miluše Havlínová, CSc. | Vybrané ukazatele kvality sociálního klimatu ve škole |
Mgr. Jana Kašpárková | Některé typy vyučovacího klimatu a jejich vlivy |
Mgr. Jarmila Kupčeková | Klima středoškolské třídy a spokojenost studentů |
PhDr. Jan Lašek, CSc. | Středoškolské klima třídy a osobní spokojenost studentů |
PaedDr. Jiří Haškovec | Význam osobnosti vedoucího vychovatele pro vytváření klimatu výchovného zařízení, tedy i školy |
Prof. PhDr. Bohumír Blížkovský, CSc., prof. PhDr. Stanislava Kučerová, CSc. | Zůstane naše škola česká? |
15:45–17:15 | |
Prof. PhDr. Josef Cach, CSc. | Co je „duch školy“ L. N. Tolstého a jeho pokračovatelů |
Prof. PhDr. Hana Mukařovská, CSc. | Problematika školního klimatu z pohledu české literárně vědné strukturální sémiotiky |
PhDr. Jiřina Novotná | Psychologická práva dítěte a klima školy |
PhDr. Jaroslav Balvín, Csc. | Klima současné české školy a národnostní menšiny |
Mgr. Bc. Jiří Pospíšil | Ideologismus a pluralita v současné škole |
Sekce 3
Školní klima a sociálně patologické jevy
Učebna P1 v suterénu budovy, u vrátnice vpravo dolů po schodišti
Jednání řídí: MUDr. Eva Millerová, PaedDr. Michal Kolář , PhDr. Pavel Vacek, Ph.D.
14:00–15:30 | |
Mgr. Antonín Bůžek, Ph. D. | O vyrušování žáků, jejich neposlušnosti a odmítání spolupráce ve vyučování |
Jitka Dolejšová, Marta Vlachová | Zkušenosti PČR se sociálně patologickými jevy ve škole |
Mgr. Iva Juráčková, doc. Dr. Blahoslav Kraus, CSc., PhDr. Pavel Vacek, Ph.D. | K problematice šikany v současné škole |
Mgr. Pavel Brebera | Přítomnost „civilkářů“ a „trestanců“ na ZŠ – kvalitativní případová studie klimatu jedné ZŠ |
Mgr. Milan Polák, CSc. | Učitelé českého jazyka a syndrom vyhoření |
Mgr. Zdena Vildová | Úloha třídního učitele v prevenci sociálně patologického chování žáků |
Sekce 4
Příprava učitele na roli spolutvůrce školního klimatu
Učebna P7 v přízemí budovy, u vrátnice vpravo až na konec chodby
Jednání řídí: Prof. PhDr. Vlastimil Švec, CSc., PhDr. Jiří Prokop, Ph.D., doc. PhDr. Zdeněk Kalhous, CSc.
14:00–15:30 | |
doc. PhDr. Alžběta Peutelschmiedová, Ph.D. | Zpětné vazby v pedagogickém působení |
PhDr. Ilona Gillernová, CSc. | Učitel a rozvíjení sociálních vztahů ve škole |
doc. PhDr. Vladimír Spousta, CSc. | Osobnost učitele – spolutvůrce školního klimatu |
PhDr. Iva Štětovská | Učitel a rozvíjení sociálních vztahů ve škole |
PaedDr. Petr Franiok, Ph. D. | Školní klima a žáci se speciálními vzdělávacími potřebami |
15:45–17:15 | |
Mgr. Lenka Gulová | Příprava romského asistenta na roli spolutvůrce školního klimatu v rámci vzdělávacích programů na PdF MU |
PhDr. Eva Bidlová | Využití metody videotréninkových interakcí k rozvíjení sociálních dovedností učitele |
Mgr. Jarmila Sulovská | Dokáží mladí učitelé kladně ovlivnit školní klima? |
doc. PhDr. Stanislav Střelec, CSc., Mgr. Martina Rosolová | Klima současné školy z pohledu studentů učitelství |
doc. PhDr. Jiří Semrád, CSc. | Školní klima a současná VŠ |
15. ledna 2003
9:00–10:15 | Pokračování práce v sekcích |
10:30–11:15 | Plénum konference |
12:00–14:30 | Sjezd ČPdS v aule PdF |
Sekce 1
Školní klima z pohledu účastníků procesu výchovy a vzdělávání
Učebna P5 v přízemí fakulty (od vrátnice doprava)
Jednání řídí: doc. RNDr. Danuše Nezvalová, CSc., doc.PhDr. Libuše Podlahová, CSc., doc. PhDr. Helena Grecmanová, Ph.D.
9:00–10:15 | |
PhDr. Michaela Píšová, Ph.D., MA | Školní klima z pohledu začínajícího učitele |
Doc. Ing. Jaroslav Pakosta, CSc. | Adaptační kurz – nástroj změny školního klimatu |
Mgr. Jana Kropáčková, Ph.D. | Školní klima v současných mateřských školách |
PhDr. Eva Šmelová, PhDr. Danuška Tomanová, CSc., Mgr. Michaela Prášilová, Ph.D. |
Současné vlivy na klima MŠ |
PhDr. Danuška Tomanová, CSc. | Nestandardní nástroj zjišťování klimatu hospitace |
Sekce 4
Příprava učitele na roli spolutvůrce školního klimatu
Učebna P7 v přízemí budovy, u vrátnice vpravo až na konec chodby
Jednání řídí: Prof. PhDr. Vlastimil Švec, CSc., PhDr. Jiří Prokop, Ph. D.
14:00–15:30 | |
doc. PhDr. Milena Kurelová, CSc. | Problematika školního klimatu ve vzdělávání učitelů |
PaedDr. Jitka Mikešová | Praktická příprava učitele na roli spolutvůrce školního klimatu |
doc. PhDr. Vladimíra Spilková, CSc. | Tvorba kvalitního klimatu (školy, třídy) – výzva pro učitelské vzdělávání |
PhDr. Jarmila Svobodová, CSc. | Možnosti přípravy učitele na roli spolutvůrce školního klimatu |
Mgr. Jana Doležalová | Metody a formy práce vedoucí k pozitivnímu klimatu ve výchovně-vzdělávacím procesu |